500-timers testen av Sting 725 PRO Cabin XL

En langtidsrapport fra Bjørn Tore Kjølholt

Da vi sist snakket med Bjørn Tore, hadde han brukt over 1000 timer i Sting 600 PRO HT. Nå – etter mer enn 500 timer i styrhusbåten Sting 725 PRO Cabin XL – deler han nye refleksjoner. Ufiltrert.

Hvorfor testen?

Vi ønsket å forstå hvordan båtene våre presterer over tid – i ekte, norske forhold. Og med sin livslange erfaring på sjøen og base i værharde Hvaler, var det ingen tvil om at Bjørn Tore var rett mann for jobben. Båten ble satt på prøve i alt fra vinterstormer til stille sommerdager – akkurat slik den er ment å brukes.

Første skepsis

Bjørn Tore var først litt motvillig til å ta på seg denne langtidsoppgaven – mest fordi han var blitt glad i sin 600 HT.

 

Han var også usikker på den store lukkede kabinen. Ville de panoramiske vinduene gjøre det ubehagelig varmt om sommeren? Og hvordan ville det være å ha en båt som veier nesten dobbelt så mye – en som ikke så lett kan dras opp på land?

Etter 500+ timer på sjøen

"Jeg skjønte fort at jeg hadde tatt riktig valg. Cabin XL er et virkelig løft. Jeg blir nesten litt ydmyk – det er rett og slett en solid båt. Den ekstra lengden og vekten gir en helt ny opplevelse. Båten føles enda mer robust. Det er nesten som et helt nytt skrog."

 

Og det åpnet nye muligheter:

 

"Den føles som laget for fiske langt til havs. Den oppfører seg mer som et lite arbeidsfartøy enn en vanlig fiskebåt. Vekten og stabiliteten gir trygghet når jeg skal langt ut."

 

"Jeg hadde ikke nølt et sekund med å krysse Skagerrak i nesten hvilket som helst vær i denne båten."

Ytelser og kjøreopplevelse

Bjørn Tore har utstyrt båten sin med en 150 hk Mercury FourStroke. Du kan også velge den nye 150 hk V6-motoren fra Mercury med DTS – for en enda mykere og mer presis kjøreopplevelse.

 

"Oppsettet mitt har mer enn nok kraft, selv med sju personer og tungt utstyr om bord. Jeg har testet samme modell med 115 hk også, og det fungerer veldig fint," forteller han.

 

"Førerplassen gir glimrende utsikt. Cabin XL føles faktisk mer lettkjørt enn 600 HT – mye takket være en veldig god sittestilling."

 

"Jeg har ennå ikke opplevd forhold hvor dette skroget ikke har håndtert sjøen med selvtillit."

 

"Den har nesten ingen planingsterskel, og jeg kan fint holde 14 knop i grov sjø. På 3500 RPM får jeg omtrent 20 knop og et forbruk på 0,8–1,1 liter per nautisk mil."



"600 HT-en min var et innarbeidet produkt da jeg fikk den. Cabin XL derimot, var helt ny på markedet – jeg fikk en av de aller første. Jeg forventet ærlig talt noen ‘barnesykdommer’, som jo er vanlig når man utvikler noe nytt og avansert. Men bank i bordet – alt har fungert feilfritt.

 

"Alt holder seg tett og solid. Ingen sprekker, ingen skrangling. Alle gjennomføringer, drivstoffsystem og selvlens er av høy kvalitet.

 

"Og så må jeg skryte av det elektriske systemet. Endelig en båt med oversiktlig og logisk oppbygging. Her er det plass til å montere akkurat det du ønsker – og brede kabelgater gjør det enkelt å trekke ledninger dit du vil."

Og hva med bekymringene?

 

"Jeg trodde kabinen ville bli som et drivhus om sommeren – men det har ikke vært noe problem."

 

"Den store skyvedøra og takluka gir god gjennomlufting. Og når kulda kommer, holder de tykke vinduene godt på varmen. Jeg anbefaler dieselvarmer på det varmeste – det er verdt det.

 

"En av de største overraskelsene? At båten er så lett å dra opp på land. Jeg trodde vekta ville være et problem, men baugen flyter lett, og med lengden på 7,23 meter er strandsetting faktisk veldig enkelt.

 

"Har du en god henger, er det lett å ta med seg båten. Jeg tok den med nordover på en fisketur og det fungerte helt supert."

Elektrisk oppsett

Bjørn Tore bruker mye tid på sjøen – av og til med overnatting – og setter stor pris på å kunne tilpasse båten til egne behov.

 

"Jeg er kresen på hvordan dashbordet skal være. Og her er denne båten virkelig bra. Dashbordet kan tilpasses – så hver fører kan få sitt oppsett. Den nedsenkede toppen gjør at skjermene sitter lavt, uten å hindre sikten fremover."

 

Noe av utstyret hans:

  • To 12" Garmin 1223 XSV skjermer

  • Sleipner baugpropell

  • VHF-radio (tilpasset løsning)

  • Tak- og kabinlys (delvis spesialtilpasset)

  • Fusion lydanlegg

  • Eberspächer dieselvarmer

  • Lectrotab trimplan

  • Garmin kontrollsenter (spesialløsning)

  • Ryggekamera (spesialløsning)

  • Ekstra 12" Garmin-skjerm montert akter (spesialløsning)

  • Garmin GMR 18 radar

  • Baugmontert Garmin Force Kraken elmotor (med dedikert batterirom og enkel tilgang til brytere)

Han har også spesialtilpasset batterisystemet med fire separate batterier fordelt i båten. Mer om dette ser du i hans YouTube-video.

Hva kunne vært bedre?

"Hvis jeg skal pirke på noe, så er det at takluka etter min mening åpner feil vei. Den åpnes bakover og har ingen lås, så den smeller gjerne igjen i fart. Jeg hadde heller sett at den åpnet fremover, i kjøreretningen. Men det er kanskje flisespikkeri."

 

Går du tilbake til 600 HT?

"Helt ærlig? Jeg vil ha begge. I en ideell verden beholder jeg Cabin XL som styrhusbåt for fiske, og bruker en åpen Sting 535 PRO eller 600 PRO til strandturer med familien.

 

"Cabin XL har gjort inntrykk. Den funker til alt – det er daycruiseren min, arbeidsbåten og havbåten. Med denne båten kan jeg dra så langt ut som jeg ønsker.

 

"Hvis du brenner for fiske og båtliv, og vil ha en båt du kan bruke til det meste – da er dette båten for deg. Mitt råd: besøk en forhandler og opplev båten selv."

 

Takk til Bjørn Tore Kjølholt for å dele sine verdifulle erfaringer.

 

Nysgjerrig på 725 PRO Cabin XL?

Kontakt din lokale forhandler eller bruk skjemaet nedenfor for å be om tilbud.